Peuteropvang

Onze peuteropvang is speciaal ontworpen voor kinderen van 2 tot 4 jaar, om hen spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Bij Hadassa Kindcentra bieden we een veilige en uitdagende omgeving waarin peuters hun nieuwsgierigheid en vaardigheden kunnen ontwikkelen. Door middel van gestructureerde activiteiten en vrij spel stimuleren we karakterontwikkeling, taalontwikkeling, sociale interactie en motorische vaardigheden, altijd met respect voor het tempo van elk kind. We gebruiken de Bijbel als onze inspiratiebron.

Onze locaties

Vind een Hadassa Kindcentra bij jou in de buurt!
We zijn trots op onze vestigingen, waar ieder kind welkom is.

Brucknerstraat 23A

Ridderkerk
Op deze locatie bieden we zowel BSO en vakantieopvang als peuterspeelgroep. Dit is een VE-locatie
Meer info

Brucknerstraat 23B

Ridderkerk
Op deze locatie bieden we opvang voor kinderen van 0-2.5 jaar.
Meer info

Jasmijnstraat 2

Ridderkerk
Op deze locatie bieden we opvang aan voor kinderen van 1,5 – 4 jaar. Dit is een VE-locatie.
Meer info

Antwoord op je vragen

Hier vindt je antwoorden op de meest voorkomende vragen over onze peuteropvang.

Of u nu meer wilt weten over onze dagelijkse routines, veiligheid, pedagogische aanpak of praktische zaken zoals openingstijden en inschrijving, we hebben alle informatie voor u op een rij gezet.

Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Hoe geeft Hadassa vorm aan de identiteit?

Al onze teamleden hebben bewust gekozen om vanuit hun geloofsovertuiging mee te willen
bouwen aan Gods Koninkrijk. Daarnaast dagen we onszelf steeds uit om geestelijk te blijven
groeien. Dit doen we door bij locatie overleggen met elkaar te delen wat we op
geloofsgebied ervaren, door tijdens coaching momenten daarover met elkaar in gesprek te
blijven en op onze studiedagen. Het delen van ons geloof en vooral het elkaar opbouwen
loopt als een rode draad door de wijze waarop we leidinggeven aan onze organisatie.

De missie van Hadassa is het bieden van kinderopvang in een liefdevolle omgeving waar de
christelijke normen en waarden uitgangspunt zijn voor al ons pedagogisch handelen.
Daarnaast willen we samen met ouders en opvoeders de eerste bouwstenen leggen voor de
ontwikkeling van het karakter van het kind tot eer van God en tot opbouw van de
samenleving.

Als organisatie hebben we ook een opvoedingsdoel. Daarvan uit leren we het kind in goede
relatie te leven met zichzelf, zijn medemensen en God. Dit willen we ook voorleven, zo zijn
we steeds opzoek naar die elementen die passen bij de belevingswereld en het
ontwikkelingsniveau van het kind. Dit element vertalen we dan naar een thema bijvoorbeeld:
elk kind is kostbaar en speciaal gemaakt, in het scheppingsverhaal.

Hoe wordt de communicatie met ouders onderhouden?

Communicatie bij het halen en brengen
Bij een goede samenwerking hoort ook een goede communicatie. Graag horen we van u bij
het brengen hoe het gaat met uw kind en of er bijzonderheden zijn. Als u uw kind komt
halen zal de pedagogisch medewerker u vertellen hoe het die dag met uw kind is gegaan.
Voor de jongste kinderen tot 1,5 jaar houden we ook een overdracht schrift bij.
Voor de overige kinderen houden we een groepsdagboek bij. Het kan zijn dat een
pedagogisch medewerker het tijdens een haal-/breng moment erg druk heeft, omdat er veel
kinderen tegelijk gehaald of gebracht worden. We vragen hiervoor uw begrip.
Houd u er rekening mee dat zodra u als ouder daadwerkelijk op de groep bent, u zelf
verantwoordelijk bent voor uw kind.
Overdracht schrift
Voor de kinderen tot 1,5 jaar vindt een schriftelijke overdracht plaats door de pedagogisch
medewerker en door u zelf. U kunt hiervoor zelf een leuk schrift of een speciaal
kinderdagverblijfboek aanschaffen. We vragen u zelf ook in het schriftje te schrijven over uw
kind. Uiteraard kunt u via onze ouderapp ook gebruik maken van het digitale schriftje. U kunt dit ten alle tijden downloaden en uitprinten.

Hoe wordt de veiligheid van mijn kind gewaarborgd?

Onze locaties zijn volledig omheind en onze medewerkers zijn getraind in EHBO en veiligheid, zodat uw kind altijd in goede handen is.

Hoe wordt er omgegaan met discipline en regels?

We hanteren een positieve benadering, waarbij we gedrag sturen door duidelijke regels, geduld en uitleg, altijd met respect voor het kind.

Hoe wordt er omgegaan met zindelijkheidstraining?

We ondersteunen ouders in het zindelijkheidsproces en werken samen om de zindelijkheid van het kind op een positieve manier te bevorderen.

Hoe wordt mijn kind voorbereid op de basisschool?

We werken met thema’s en activiteiten die de taal- en sociale vaardigheden versterken, waardoor de overgang naar de basisschool soepel verloopt.

Is er een regeling voor ouders die werkzaam zijn in het onderwijs?

Onderwijsdeal en Peuterochtend: alleen schoolweken
Maakt u gebruikt van de onderwijsdeal of peuterochtend, dan hebt u alleen opvang tijdens
de schoolweken. We houden daarbij Regio Midden van de rijksoverheid aan.
U moet er rekening mee houden dat we 40 of 42 weken (nl. OD inclusief of exclusief
meivakantie) factureren, verdeeld over 12 facturatiemaanden. Hierdoor betaalt u
maandelijks een lager bedrag aan afgenomen uren dan u in een gemiddelde maand
afneemt.
U betaalt bijvoorbeeld 3,5 week i.p.v. 4,25 weken in de maand januari, terwijl u er wel 4,25
gebruikt. In de schoolvakanties, wanneer u geen gebruik maakt van de opvang, betaalt u
gewoon door zodat deze uren/weken gecompenseerd worden. Hierdoor kan het zijn dat uw
kind bijvoorbeeld voor de zomervakantie stopt en u toch nog een factuur krijgt. Dit is dan
een afrekening van de werkelijk afgenomen weken en de werkelijk betaalde weken.

Is er een wenperiode voor mijn kind?

Voor de peuters die een dagdeel komen is er geen wenmoment, gezien de duur van de
opvang. Ze mogen in overleg met de pedagogisch medewerker voor/tijdens het
intakegesprek wel meedoen met de groep.

Is er ruimte voor vrij spel naast de gestructureerde activiteiten?

Ja, we bieden voldoende tijd voor vrij spel zodat kinderen hun creativiteit en interesses kunnen ontdekken. Zie voor meer informatie onze dagindeling.

Wat gebeurt er als mijn kind ziek wordt?

Als uw kind ziek wordt op het kinderdagverblijf, zullen we u bellen zodat u op de hoogte
bent. In overleg met u en afhankelijk van de ernst van de situatie en de mogelijkheden, die
er op dat moment zijn om uw kind de nodige extra aandacht en zorg te geven, zullen we
bepalen of uw kind kan blijven of opgehaald moet worden. Als een kind een temperatuur
heeft van meer dan 38˚C zal direct contact met u worden opgenomen om te overleggen wat
te doen.
Als ouder bent u verplicht om het kinderdagverblijf te informeren op het moment dat uw
kind ziekteverschijnselen vertoont met braken, koorts, diarree of huiduitslag. Als een kind
zich goed voelt en het besmettingsgevaar is geweken, kan in overleg met de pedagogisch
medewerker toch besloten worden het kind te laten komen.

Wat is de leeftijdsgroep voor de peuteropvang?

De peuteropvang is bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar.

Welke activiteiten worden er op de peuteropvang aangeboden?

In deze groepen leiden we de kinderen van onderzoeken naar toepassen. De rust, de
veiligheid en de geborgenheid hebben een goede basis gelegd voor de gezonde
ontwikkeling. Samen met de ouders gaan we van hieruit werken aan de bouwstenen van het
karakter. Onze leidraad hier is Galaten 5:23 “Maar de vrucht van de Geest is liefde,
blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en
zelfbeheersing”.

Dit vraagt van de ruimte dat de kinderen zich in deze vruchten kunnen
ontwikkelen. Er zijn hoekjes waar in groepjes van 4 gewerkt kan worden, in groepjes van 2,
een hoek waar een kind alleen bezig kan zijn (bv. leeshoek) en een grote kring waar met de
hele groep gewerkt kan worden. Er is ruimte zijn voor expressievakken (schilderen/tekenen).
In deze ruimte zijn diverse speelhoeken waarin het rollenspel gestimuleerd wordt.
De kinderen worden betrokken bij de huishoudelijke taken van de medewerkers. Zo dekken
we de tafel samen en ruimen samen af. Dit is mogelijk doordat alle faciliteiten (keuken/
koelkast etc.) zich vlakbij of op de groep bevinden. Kinderen leren door spel. Spel heeft bij
ons altijd het doel om de volwassen wereld te begrijpen of de eigen creativiteit de ruimte te
geven. Zo leren zij spelenderwijs verantwoordelijkheid dragen voor jezelf, je naaste en je
omgeving.

Welke methodes gebruiken jullie om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling?

We gebruiken spelenderwijs leren, thema’s, en christelijke normen en waarden als basis voor de ontwikkeling van elk kind.